Pozycjonowanie w Internecie

Jak osiągnąć sukces firmowego portalu w Internecie?

Portale firmowe mają prezentować wartościowej oferty i wartościowe treści, ważne dla poszukujących informacji.
Istotne jest więc to, żeby na stronie WWW lądowały osoby zainteresowane a nie zwabione sztuczkami wydawców reklam i spamami mailowymi. Osoby zainteresowane jej treścią będą do niej wracały – pod warunkiem, że zarówno oferta handlowa i sposób obsługi klienta przez daną firmę jest w miarę atrakcyjna dla klienta,a nawigacja portalu umożliwi mu sprawne zapoznawanie się z ofertą.
Prawdziwe pozycjonowanie to nie tylko tworzenie wartościowych linków i materiałów zewnętrznych ale głównie SEO optymalizacja całego portalu oraz równoległe wszechstronne wsparcie fraz specjalnymi kampaniami reklamowymi artykułów sponsorowanych, konkursów Facebookowych, promocji filmowych YouTube itp.
Oczywiście na etapie startowym nie można obejść się bez wygenerowania przez okres co najmniej kilku miesięcy wizyt nieorganicznych typu referral.
Tendencja:
Sens tradycyjnego pozycjonowania maleje wobec podstawowej roli wyników sponsorowanych, szczególnie w obszarze fraz lokalnych.
Zaczynając kampanię promującą Waszą firmę w Internecie należy również zaplanować środki na płatne reklamy AdWords.

Kiedy pozycjonowanie nie ma sensu

W pełnym zakresie pozycjonowania mieszczą się zadania SEO, które są podstawą do tego aby bezpośredni proces budowy zaplecza, linkowania i generowania trafficu miał podstawy do trwałych efektów. Nie tak rzadko samo pozycjonowanie jest pracą bez sensu, bo i tak pozycjonowany portal sam w sobie jest tragedią, pomimo wydawałoby się ,,bajeranckiej” pierwszej odsłony. Niestety samo zastosowanie bajerów zanikania, przenikania, stylu one slogan – one slide, nie oznacza iż portal posiada siłę przekazu. Czasami gonienie za modą w wizualizacji daje więcej strat niż pożytku [patrz akapit o czcionkach w sekcji UEx].
Nie można zapomnieć, że czołowa pozycja strony internetowej nie jest żadną gwarancją że klient dokona finalizacji zakupu a nawet, że zapozna się z zakładaną ofertą.
W małych firmach treść i stylistyka często podporządkowana jest nawykom i pomysłom właściciela, jego członków rodziny i nie zawsze wychodzi to przekazowi strony na dobre. Z kolei w wielobranżowy firmach zdarza się iż stylistyka przekazów nie podlega standaryzacji, co też wpływa na odbiór informacji.
W takich przypadkach w zakres pozycjonowania portalu należy włączyć zadanie optymalizacji struktury portalu, hierarchii informacji, stylistyki treści pod kątem User Experience, z dominacją Usability nad pomysłami przypadkowo przyporządkowanych twórców.

Podstawowym problemem w pozycjonowaniu naturalnym jest niechęć właścicieli [rozumiemy tu również osoby z zarządu] i administratorów do jakichkolwiek zmian na stronach portalu. Zarówno formalnych jaki i w zakresie optymalizacji UEx. Typowa postawa to: ,,nasz cel to strona w pierwszej dziesiątce, ale wie Pan, na stronach nic nie możemy robić, bo CMS robiła nam … i bez nich lepiej nic nie ruszać”.

Biorąc pod uwagę właśnie te możliwości wykonania określonych procesów, przydzieliłem problemy i zadania umownie do grup zadaniowych: SEO, UEx, pozycjonowanie.
Umownie, bo poszukiwania i testowanie keywords dokonujemy zarówno na etapie działań SEO, w trakcie procesu samego pozycjonowania jak i przy planowaniu strategii kampanii reklamowych.

Dwa grzechy główne managerów marketingu w zakresie pozycjonowania swojej firmy w Internecie to:

1. Zaprzestanie pozycjonowania po osiągnięciu pierwszej strony wyników naturalnych Google. Wydaje się, że niektórzy głęboko wierzą iż tylko oni jedyni wpadli na pomysł zapłacenia za ,,pozycjonowanie”. W obszarze kluczowych słów danej usługi ,,pozycjonuje” się płatnie w skali kraju kilkadziesiąt firm w tym samym czasie. Najśmieszniejsze jest to że niektórzy pozycjonerzy jednocześnie pozycjonują kilka firm o podobnej działalności, każdą na inną ale podobną frazę.

2. Zatrudnianie pozycjonerów lub agencji tworzących ruch z automatycznych wpisów, fejkowych linków, preclowego zaplecza i trafficu z fejkowych domen [w tym typu ,,ghost”] oraz trafficu o niskich parametrach odwiedzin.
Jeśli odwiedzisz agencję przed zleceniem, policz stanowiska komputerowe i zadaj pytanie o ilość stron jakie pozycjonują. Potem podziel i się zastanów czy aby właśnie tu możesz liczyć na ,,dopieszczenie” zlecenia.
(patrz: Black-SEO)


Kilka procent firm, o podobnym profilu i ofercie, dociera do potrzeb i podświadomości kilkudziesięciu procent klientów.
Reszta firm ma wyniki takie jakie ma.